Sunday, January 04, 2009

Zàijiàn Chongqing

Het laatste dagje hier in Chongqing is aangebroken.
De tassen zijn gepakt,
m'n appartement is bijna opgeruimd,
en alle cijfers zijn gegeven.
Wel raar hoor, het is best een intensieve tijd geweest hier.
Voor het eerst in China geweest,
voor het eerst voor de klas gestaan,
voor het eerst gevoeld hoe het is om 'westerling' te zijn.
En nu weer terug!
De feestdagen zijn voorbijgegaan zonder dat ik er echt erg in had.
Gelukkig was Thomas hier zodat we wat indrukken konden delen.
In drie maanden tijd heb ik naast Chongqing nog best veel andere plekken kunnen zien.
Ik ben in Beijing, Shanghai, Chengdu, Xian, en Xiamen geweest, en vanmiddag vlieg ik naar Hong Kong waar ik nog tot donderdag blijf. Ik vond het interessant deze verschillende steden -een beetje- met elkaar te kunnen vergelijken.
China is groot, maar sommige dingen zijn in elke stad hetzelfde.
Ik ben blij om nu terug te gaan naar Nederland.
Ik heb wel weer zin in bruine boterhammen.
Maar het is ook wel raar om hier weg te gaan.
In drie maanden tijd heb ik veel mensen ontmoet, en vrienden gemaakt.
De kans dat zij ooit naar Europa kunnen komen is niet groot,
en of ik ooit hier terug kom weet ik nu ook nog niet.
Gelukkig is er internet, er staat al een chat-sessie met m'n studenten gepland!
Zàijiàn China!

1 comment:

Anonymous said...

ik heb je gemist op mijn verjaardag
maar wat geniet ik van je verhalen en wat geweldig je te kunnen zien en spreken via skipe (wat een uitvinding). het zit er bijna op dus goeie reis en wel thuis !!a