Wednesday, October 08, 2008

CHINA


Een tijdje geleden las ik in een advertentie op internet, dat de Chinese kunstacademie MIADA op zoek was naar Nederlandse vormgevers die een aantal maanden les wilden geven in China. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit een weloverwogen plan om naar China te gaan stuurde ik mijn portfolio op, om er achter te komen wat ze hiervan vonden daar in China.
Het bleek in goede aarde te vallen, en een paar weken later werd ik tijdens een gesprek uitgenodigd om vanaf oktober les te komen geven op de academie.

Even heb ik getwijfeld of ik het wel of niet moest doen, ik laat veel dingen achter hier in Nederland, en het betekent extra veel werk voor de lopende projecten. Aan de andere kant gaat het maar om 3 maanden, een periode die redelijk te overzien valt, en hebben ze ook in China gewoon internet en telefoons, dus of ik nou in Nederland of in China vormgeef, dat zou toch niet zo veel uitmaken? Het is natuurlijk geweldig om zoiets mee te mogen maken, en al helemaal als het ook nog past binnen m'n vak, dus waarom niet?!

Goed, de keuze is gemaakt, nu de planning...
Lopende projecten zijn: (zie onderstaande blog-berichten)
- vormgeving kantoorinterieur van de Dierenbescherming,
- afronding vormgeving museumwinkel in 'Museum het Valkhof',
- 3 oktober gala Nederlands Filmfestival,
- 9 oktober Cultuurbal 2008,
- dus 10 oktober klaar voor vertrek?

In theorie ja, in praktijk blijkt dat toch wat anders.
Maarja, het ticket is geboekt, en de inentingen zijn gezet, de studenten in China zijn al op 1 oktober begonnen, dus veel later mag het niet worden... Dan maar gewoon doorwerken dus.

Het is nu woensdagavond, morgenavond is het Cultuurbal, en vrijdagochtend moet ik naar Schiphol. M'n hoofd loopt over van alle dingen waar ik aan moet denken, en probeer ik in de tussentijd nog wat familie en vrienden te spreken, omdat ik die in januari pas weer 'live' zal zien. Ik hoop dat ik m'n tas op tijd gepakt krijg, en moet vooral m'n paspoort en visum niet vergeten. Verder hoop ik me in het vliegtuig een beetje voor te kunnen bereiden op de lessen die ik ga geven, en dat boekje 'hoe en wat in het Chinees' uit m'n hoofd te leren...

In ieder geval zal de volgende blog-update vanuit een ander werelddeel zijn. Via mail ben ik trouwens goed bereikbaar, via telefoon niet echt, en op 5 januari vlieg ik weer terug, dus wellicht nog net op tijd voor alle nieuwjaarsborrels.

Mocht je willen weten waar in China ik zit, google dan op Chongqing, zo heet de stad waar ik heen ga. Op google earth zijn mooie plaatjes te zien!
Wordt vervolgd...

No comments: