Wednesday, December 03, 2008

Chengdu



Vrijdagmiddag klopte Charles op de deur van het klaslokaal; of ik zin had om met wat collega's naar Chengdu te gaan?
Ja natuurlijk, gezellig! Wanneer?
Morgenochtend, om 8 uur.

Soms lijkt het alsof hier maar weinig voor elkaar te krijgen is, maar misschien is dit wel de manier? Gewoon niet plannen, maar gaan? Geen idee...
Maakt niet uit,
4 uur in de auto door een Chinees landschap.
Chengdu was zonnig!
De directeur, Mr. Lu was ook mee. Een paar weken geleden heb ik 'm geprobeerd uit te leggen wat ik er van vond dat deze school geen voorzieningen, curriculum, werkplaatsen of toekomstplannen heeft.
Achteraf hoorde ik van de tolk dat Lu zich insulted voelde door mijn geraas.
Dit weekend was hij erg geïnteresseerd in de ervaringen en tips van ons Hollanders hier in China, en leek het er op dat hij toch wel wilde proberen iets te gaan veranderen.
Het kan nog even duren, maar het is goed om te weten dat er geluisterd wordt.

M'n studenten zijn hard aan het werk voor hun examenopdracht. Ik begin ondertussen het 'maken' (of ontwerpen?) wel te missen. We discussiëren veel over hun werk, en vormgeving in het algemeen, maar zij zijn degene die het moeten doen, ik niet...

Vrijdag ga ik met de trein (14 uur!) naar Xi'an, zondag met het vliegtuig (1 uur) terug.
Volgende week vrijdag organiseer ik samen met de eerstejaars studenten een expositie waarbij ze de boeken die ze voor de vorige opdracht ontworpen hebben exposeren.
Veel te doen, 't gaat snel hier..

No comments: