Sunday, November 02, 2008

I woke up in Beijing this morning...






Wooow, Beijing is mooi!!!
Waanzinnig.
Samen met 2 collega's van MIADA ben ik donderdagavond naar Beijing gevlogen. Met een vertraging van 5 uur op het vliegveld kwamen we er om 3 uur s'nachts aan. Een aardige taxichauffeuse bracht ons naar het hostel tot midden in de Hutong, vlak onder Tiananmen square.
Vrijdag was een geweldige combinatie van Hutong (traditionele wijk) - Tiananmen square - Verboden stad - Olympisch Birdsnest - Water cube (het zwembad) - en diner en massage in een andere Hutong.
Zaterdag hebben we het Bauhaus-geïnspireerde 798 art district verkend, en zijn door de Chinese tante-van-collega rondgeleid in een ander art-district, een uur buiten het centrum, waar we een concert van verschillende Chinese muzikanten gezien hebben, en met een enorme groep Chinezen gedineerd hebben.
Zondagochtend werden we opgehaald door via-via-bekende-van-collega, en zijn we naar DE muur gereden.
Bizar om te zien, en al helemaal om er op te lopen.

Wan teek pictul wit mei? (vrij vertaald: mag ik met je op de foto?) is inderdaad een veelgehoorde vraag.
MADE IN CHINA krijgt ineens een heel andere betekenis.
En ik geloof dat ik nu begrijp wat er bedoeld wordt met: het ziet hier zwart van de mensen.

Beijing is groot, mooi, schoon, zonnig en barstensvol cultuur.
Terug in Chongqing lijkt het hier conservatief, vies, en erg Chinees.
Morgenochtend sta ik weer voor de klas,
ben benieuwd wat de studenten dit weekend mee gemaakt hebben,
ik heb ze in ieder geval genoeg te vertellen!

No comments: